Easy Life scoort
4.2 op basis van
18729 beoordelingen

FAQ

Administratiekost / facturatie

Waarom voert Easy Life een verplichte administratiekost in?

Omwille van de stijgende loonkost en uitblijvende overheidssteun in onze sector, blijft de druk stijgen op de marge. Net zoals andere dienstenchequebedrijven zijn we genoodzaakt om een jaarlijkse administratieve kost aan te rekenen van 55 euro. Dit komt neer op 4,6 euro per maand.

De administratiekost wordt gebruikt voor de administratieve ondersteuning en planning vanuit onze backoffice, alsook de constante verbetering van onze dienstverlening zoals: opleiding en begeleiding van jouw huishoudhulp. Deze administratieve kost stelt ons in staat om onze gedreven huishoudhulpen aan boord te houden.

Rekenen andere dienstenchequebedrijven ook extra kosten aan?

Ja, en deze administratiekosten liggen hoger dan deze van Easy Life: gemiddeld tussen 60 en 150 euro per jaar. Wij zijn op heden de goedkoopste in de sector.

Daarnaast wordt de administratiekost ook vaak semestrieel of halfjaarlijks gefactureerd, terwijl bij Easy Life je éénmaal per jaar een factuur ontvangt.

Is de administratiekost voor iedereen hetzelfde?

Ongeacht het aantal uren/dagen dat een huishoudhulp presteert per jaar, het bedrag van de factuur is voor iedereen hetzelfde.

Waarom een administratiekost?

Omwille van de stijgende loonkost en uitblijvende overheidssteun in onze sector, blijft de druk stijgen op de marge. De administratiekost wordt gebruikt voor de administratieve ondersteuning en planning vanuit onze backoffice, alsook de constante verbetering van onze dienstverlening zoals: opleiding en begeleiding van jouw huishoudhulp. Deze administratieve kost stelt ons in staat om onze gedreven huishoudhulpen aan boord te houden.

Waarom een jaarfactuur en geen factuur per kwartaal of per semester?

De administratiekost wordt éénmaal per jaar gefactureerd en niet periodiek. Dit heeft als voordeel dat u minder administratie heeft en u profiteert van lagere kosten, omdat we je een lagere prijs kunnen aanbieden doordat we geen periodieke betalingen hoeven te doen.

Is de administratiekost fiscaal aftrekbaar?

De administratiekost is niet fiscaal aftrekbaar, dienstencheques zijn dat wel. Meer info: https://dienstencheques.vlaanderen.be/burger/info/fiscale-aftrek/aftrekbaar-bedrag.

Is het wettelijk om deze verplichte administratiekost aan te reken?

Ja, het is wettelijk om kosten aan te rekenen. Wil je de wetgeving hierover nalezen? Dat kan op de website van Sodexo: https://dienstencheques.vlaanderen.be/burger/onderneming-huishoudhulp/onderneming/extra-kosten.

Hoeveel keer per jaar wordt de administratiekost aangerekend?

De administratiekost wordt éénmaal per jaar gefactureerd, vanaf de 4e poetsbeurt of vanaf de maand waar de dienstverlening aanvang heeft genomen.

Mag de administratiekost met dienstencheques betaald worden?

De administratiekosten mogen niet met dienstencheques betaald worden. Hiervoor wordt afzonderlijk een factuur toegestuurd vanaf de maand waar de dienstverlening aanvang heeft genomen.

Wat als ik de administratieve kost niet betaal?

Indien u niet aan uw betalingsverplichting voldoet, zal u telefonisch worden aangemaand. Indien na de telefonische aanmaning geen betaling volgt binnen de 48u, heeft Easy Life Dienstencheques de mogelijkheid om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten, dit conform artikel 13 zoals beschreven in de algemene voorwaarden.

Wordt de administratieve kost terugbetaald wanneer mijn huishoudhulp ziek of langdurig afwezig is?

Neen, wij voorzien geen terugbetaling. Wij doen natuurlijk wél ons uiterste best om snel vervanging te vinden voor de afwezige huishoudhulp. Voor de dienstverlening van de huishoudhulp betaal je met dienstencheques. Dit staat los van de administratieve kost.

Wordt de administratieve kost terugbetaald voor de resterende maanden wanneer ik mijn overeenkomst met Easy Life Dienstencheques stopzet?

Indien u de overeenkomst met Easy Life Dienstencheques opzegt, dan is er geen pro rata terugbetaling van de administratiekost voor de resterende maanden.

Ik heb onterecht een factuur ontvangen, wat moet ik doen?

Laat het ons weten via het kantoor of rechtstreeks via collections@easylifedc.be . Wij bekijken dan samen met jou hoe we dit zo vlot mogelijk kunnen rechtzetten.

Wat is de betalingstermijn van de administratieve kost?

We hanteren een standaard betaaltermijn van 14 dagen na ontvangst van de betaaluitnodiging. De uiterste betaaldatum staat vermeld in de begeleidende e-mail of op de betaaluitnodiging.

Ik heb een bezwaar over de administratieve kost, wat nu?

Eventuele bezwaren betreft de factuur van de administratieve kost, dient u binnen de betalingstermijn van 14 dagen ter kennis worden gebracht aan Easy Life Dienstencheques. Dergelijk bezwaar dient schriftelijk per mail te gebeuren aan het adres collections@easylifedc.be.

Hoe wordt de administratieve kost gefactureerd?

Klanten waarvan we over het e-mailadres beschikken, ontvangen het factuur via e-mail. Klanten zonder een e-mailadres ontvangen een papieren factuur via de post.

Hoe kan ik de administratieve kost betalen?

Wij hebben gekozen om verschillende betaalmogelijkheden aan te bieden zoals een betaallink (POM), Payconiq, Bancontact of overschrijving. Het is niet mogelijk om cash of met dienstencheques te betalen voor wat de administratiekost betreft.

Wanneer wordt de administratieve kost gefactureerd?

Klanten die de administratiekosten betalen krijgen enkel een factuur indien de maand voordien een prestatie heeft plaatsgevonden.

Elke factuur is steeds een vooruitbetaling van 12 maanden. Na het verlopen van deze periode wordt een volgende factuur gestuurd.

Kan ik de factuur ontvangen op mijn vennootschap?

Neen, dit is niet mogelijk. Onze dienstverlening is enkel gericht naar particulieren.

Contract

Waar kan ik de algemene voorwaarden terugvinden?

De Algemene Voorwaarden kan je hier terugvinden.

Wat als ik niet akkoord ga met de algemene voorwaarden?

Het staat je vrij om de samenwerking met Easy Life niet aan te gaan.

Is het wettelijk om de algemene voorwaarden te wijzigen?

Het staat een onderneming vrij om zijn algemene voorwaarden te wijzigen en de klant hiervan te informeren indien de algemene voorwaarden gewijzigd zijn.

Indien ik huidig contract opzeg hoeveel is de opzegperiode?

De opzegperiode bedraagt 8 weken of te wel 2 maanden. Zie algemene voorwaarden

Vragen of opmerkingen

Waar kan ik terecht als ik nog vragen heb die ik niet in de FAQ kan terugvinden?

Dat kan op verschillende manieren:

Wij reageren zo snel mogelijk binnen de 48u op werkdagen.

Waar kan ik terecht als ik een opmerking heb die ik niet in de FAQ kan terugvinden?

Bel naar uw lokaal Easy Life-kantoor of vul het formulier in op: https://easylife-dc.be/nl/een-opmerking-melden. Wij reageren zo snel mogelijk binnen de 48u op werkdagen.

Dienstencheques

Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?

De geldigheid van je dienstencheques is regionaal bepaald.

  • Vlaanderen: 12 maanden geldig
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 6 maanden geldig
  • Wallonië: 8 maanden geldig

Gedurende deze geldigheidsperiode mogen dienstencheques gebruikt, terugbetaald of uitgewisseld worden. Beschik je over papieren dienstencheques, hou dan zeker de vervaldatum goed in het oog. Voor elektronische dienstencheques vind je de vervaldatum terug in de Gebruiker Zone op soeasy.sodexo.be.

s

Hoeveel dienstencheques kan ik per jaar bestellen?

De minimale bestelling bedraagt 10 dienstencheques.

  • Individuele gebruikers kunnen tot 500 dienstencheques per jaar bestellen: 400 aan 9 euro en 100 aan 10 euro.
  • Een éénoudergezin kan per kalenderjaar maximaal 2000 dienstencheques bestellen aan 9 euro.
  • Gezinnen kunnen 1000 dienstencheques per jaar bestellen: 800 aan 9 euro en 200 aan 10 euro. Onder ‘gezin’ wordt verstaan: alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres.
  • Val je onder een speciale categorie (eenoudergezin, gehandicapte persoon, ouder van minderjarige gehandicapte kinderen, ouder persoon die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden geniet), dan wordt je aankooplimiet na goedkeuring verhoogd tot 2000 dienstencheques per jaar aan 9 euro.

TIP: In een gezinssituatie kan je de meerkost vermijden door extra dienstencheques aan te kopen met een nieuw gebruiksnummer op naam van de partner. Het gebruik van dienstencheques wordt wel beperkt tot 1000 dienstencheques per gezin. Door jullie beiden in te schrijven bij Sodexo en dienstencheques aan te kopen, zal jouw gezin jaarlijks het dubbel in mindering kunnen brengen.

Hoe kan ik als gezin de fiscale aftrek optimaliseren?

  • In een gezinssituatie kan je de meerkost van dienstencheques vermijden door extra dienstencheques aan te kopen met een nieuw gebruiksnummer op naam van de partner.
  • Het gebruik van dienstencheques wordt wel beperkt tot 1000 dienstencheques per gezin.
  • Door jullie beiden in te schrijven bij Sodexo en dienstencheques aan te kopen, zal jouw gezin jaarlijks het dubbel in mindering kunnen brengen.
  • Vergeet niet je fiscaal attest toe te voegen aan je belastingaangifte om aanspraak te maken op belastingvermindering. Je ontvangt dit attest steeds in maart/april.

Hoe bestel ik dienstencheques?

  • 1. Allereerst vraag je een gebruikersnummer bij Sodexo aan. Dat kan online en wel hier.
  • 2. Vervolgens maak je een keuze tussen papieren en elektronische dienstencheques.
  • 3. Kies je voor online dienstencheques? Dan ontvang je deze meteen in een soort online portefeuille, waar je alle prestaties en betalingen eenvoudig kan opvolgen. Deze cheques komen niet te vervallen, aangezien de oudste altijd eerst gebruikt worden.

Hoeveel kost een huishoudhulp/poetshulp?

Per gewerkt uur betaal je met één geldige dienstencheque. Dus: €9 per uur, waarvan 20% fiscaal aftrekbaar is. Netto betaal je dus €7,20/ uur.

Ben je een zelfstandige mama? Geniet van 105 gratis dienstencheques

Ben je zwanger en zelfstandig? Dan heb je recht op 105 volledig gratis dienstencheques. Je dient je aanvraag in bij je sociale verzekeringskas.

Let op: dit kan vanaf maand 6 van de zwangerschap en tot uiterlijk 15 weken na de geboorte van je kind. De cheques blijven 8 maanden na opmaak of terbeschikkingstelling geldig.

Ben je een gezin met een minderjarig kind met een handicap?

Dan heb je recht op 2.000 dienstencheques per jaar aan € 9.

Ben je een eenoudergezin of ben je op leeftijd met een tegemoetkoming?

Dan heb je recht op 2.000 dienstencheques per jaar aan € 9.

Hoe gebeurt de betaling van een huishoudhulp?

Papieren dienstencheques: Na het bezoek van je huishoudhulp overhandig je de dienstencheques, gelijk aan het aantal gepresteerde uren, aan je huishoudhulp. Als je niet thuis bent op het moment dat je huishoudhulp aanwezig is, kan je de cheques op voorhand voor hem/haar klaarleggen.

Elektronische dienstencheques: De huishoudhulp registreert zijn/haar prestaties op de dag van de prestatie via een telefoontoestel. Als de huishoudhulp zijn/haar prestaties niet zelf kan doorbellen zal hun contactpersoon van Easy Life-kantoor dit doen. Nadat de prestatie werd doorgebeld kan je als klant de prestatie online bevestigen.

Waarvoor kan ik dienstencheques gebruiken?

Voor al onze diensten betaal je als particulier met dienstencheques. In ruil voor één dienstencheque kan je één uur huishoudhulp betalen. Huishoudhulp omvat alle alledaagse huishoudelijke taken, zoals bijvoorbeeld schoonmaken, wassen en strijken, koken en boodschappen doen.

Waarvoor kan ik dienstencheques niet gebruiken?

Werken in de tuin, kinderoppas, het verzorgen van dieren en hun woonplekken, het onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen (zoals winkels, bureauruimtes, dokterspraktijken), het lappen van ramen in onaangepaste omstandigheden (met gevaar voor vallen), ...

Hoe gebeurt de fiscale aftrek?

Er staat een maximum op het aantal dienstencheques waarvan je belastingaftrek geniet. De fiscale aftrek is regionaal bepaald.

  • Vlaanderen: Voor Vlaanderen is er een belastingvermindering van €1,80 voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques (per persoon). Dit wil zeggen dat een dienstencheque van €9 na belastingvermindering slechts €7,20 kost.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er belastingvermindering van €1,35 voor de eerste 163 aangekochte dienstencheques per persoon. Dit wil zeggen dat een dienstencheque van €9 na belastingvermindering slechts €7,65 kost.
  • Wallonië : Voor Wallonië is er belastingvermindering van €0,90 voor de eerste 150 aangekochte dienstencheques per persoon. Dit wil zeggen dat een dienstencheque van €9 na belastingvermindering slechts €8,10 kost.

Elk jaar bezorgt Sodexo je een fiscaal attest. Dit ontvang je meestal in Maart. Dit attest voeg je bij je belastingaangifte. Gebruik je elektronische dienstencheques? Dan is dit attest ook beschikbaar in je beveiligde ‘Gebruiker Zone’.

Kan iedereen gebruik maken van dienstencheques?

Elke particulier die woonachtig is in België kan gebruik maken van dienstencheques.

Bedrijven kunnen dus geen dienstencheques bestellen. Wist je trouwens dat dienstencheques enkel gebruikt kunnen worden voor hulp in een privéwoning?

Kan ik overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques (of omgekeerd)?

Dat kan zeker! Hieronder de te nemen stappen om van papieren naar elektronische dienstencheques over te schakelen:

Stap 1: surf naar de website van Sodexo (van jouw regio).

Stap 2: Meld je aan. (Wat was dat wachtwoord nu weer?)

Stap 3: Klik op de sectie ‘instellingen’ bovenaan de pagina.

Stap 4: Selecteer ‘elektronisch’ en klik op ‘bewaren’

Stap 5: Je ontvangt een bedank boodschap.

Vanaf je volgende bestelling zal je elektronische dienstencheques ter beschikking hebben.

Wat zijn de rekeningnummers van Sodexo?

  • Voor Vlaanderen, is het rekeningnummer: BE41 0017 7246 2610
  • Voor Brussel, is het rekeningnummer: BE28 0017 7246 3620
  • Voor Wallonië, is het rekeningnummer: BE15 0017 7247 4330

Meer informatie kan je terugvinden op de uitgebreide website van het Vlaams Gewest.

Waarom is het belangrijk om huishoudhulp aan te vragen via een erkende dienstencheques onderneming?

Het is belangrijk dat u uw huishoudhulp vindt via een door de overheid erkende dienstencheques onderneming. Easy Life is zo’n door de overheid specifiek erkende onderneming die via het systeem van dienstencheques werkt. Easy Life maakt met u verdere afspraken over welke hulp u wenst, voor welk aantal uren per werk en de dag waarop het werk uitgevoerd dient te worden.

Wat gebeurt er als ik mijn dienstencheque portefeuille bij Sodexo niet tijdig aanvul?

Binnen de 21 dagen contacteren wij u om te informeren dat uw portefeuille bij Sodexo aangevuld moet worden voor betaling openstaande prestaties. Indien de portefeuille na 21 dagen niet is aangevuld, zijn we genoodzaakt uw dienstverlening tijdelijk stop te zetten tot aanvulling dienstencheques.

Lieve V. uit Hoboken heeft 9 uur geleden huishoudhulp aangevraagd.

Julia M. uit Itegem heeft 21 uur geleden huishoudhulp aangevraagd.

Aurelie S. uit Ellezelles heeft 7 uur geleden huishoudhulp aangevraagd.

Lutgard M. uit Ruisbroek heeft 4 uur geleden huishoudhulp aangevraagd.

Rita D. uit Ruddervoorde heeft 5 uur geleden huishoudhulp aangevraagd.