Terug naar lijst

Makkelijk dienstencheques bestellen met Easy Life

Lijkt een dienstencheque bestellen een onmogelijke opdracht? Geen zorgen, Easy Life to the rescue! Dienstencheques zijn een veelgebruikt betaalmiddel in België voor huishoudelijke hulp en andere diensten. Maar wat zijn dienstencheques eigenlijk en hoe werken ze?

Elektronische dienstencheques of papieren dienstencheques?

Er zijn twee soorten dienstencheques: papieren en elektronische. Papieren dienstencheques zijn fysieke cheques die je kan bestellen en waarop je een bepaald bedrag kan laten zetten. Elektronische dienstencheques werken daarentegen volledig digitaal en worden in je persoonlijke online portaal beheerd. In deze blogpost gaan we dieper in op hoe je dienstencheques kan bestellen in België en welke stappen je moet volgen om dit proces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Of je nu kiest voor papieren of elektronische dienstencheques, wij helpen je op weg! Lees hieronder het eenvoudige stappenplan voor het bestellen van elektronische dienstencheques of papieren dienstencheques.

Stappenplan:

1. Registratie
Registreer jezelf kosteloos om dienstencheques te kunnen bestellen in België. Dit kan via het online inschrijvingsformulier op de website van Dienstencheques Vlaanderen. Je kunt altijd bij Easy Life terecht voor hulp of vragen bij het registreren, contacteer je locale bureau voor extra instructies.

2. Bevestiging
Na registratie en inschrijving bij Dienstencheques Vlaanderen ontvang je een bevestiging via e-mail of per post, samen met je persoonlijke gebruikersnummer. Dit nummer heb je nodig om dienstencheques te bestellen.

3. Betaling
Om dienstencheques te bestellen, moet je minstens 10 dienstencheques aanschaffen. Je hoeft je echter niet te houden aan een veelvoud van 10 en kunt bijvoorbeeld ook 14, 18 of 23 dienstencheques bestellen. Vermeld je gebruikersnummer in de gestructureerde mededeling op je overschrijvingsformulier en stort een veelvoud van €9 op de rekening van Sodexo. De dienstencheques blijven geldig gedurende 1 jaar. Als je stopt met het systeem, kun je de nog geldige cheques terugsturen naar Sodexo.

4. Contacteer je lokale Easy
Life kantoor Als je de bestelde dienstencheques hebt ontvangen, kun je contact opnemen met het Easy Life kantoor in je buurt om een geschikte huishoudhulp te vinden.

5. Elektronische portefeuille
De werkwijze voor papieren dienstencheques is als volgt: na bestelling en betaling worden de cheques via de post toegestuurd. Voor elk gepresteerd uur geef je een gedateerde en ondertekende cheque aan de huishoudhulp. Voor elektronische dienstencheques belt de huishoudhulp na de prestatie naar het gratis nummer van
Sodexo om het aantal dienstencheques te laten valideren of gebruikt de huishoudhulp de mobiele app. Je ontvangt altijd eerst een mail waarin staat hoe je de elektronische cheques kunt bevestigen voordat ze van je saldo worden
afgetrokken. Het beheren van je elektronische portefeuille gaat snel en makkelijk via de mobiele app 'Dienstencheques Vlaanderen', die je op je smartphone kunt downloaden.

Fiscaal voordeel

In Vlaanderen bieden dienstencheques nog steeds een interessant fiscaal voordeel. Voor het aanslagjaar 2021
(inkomstenjaar 2020) bedraagt de belastingvermindering 20% op maximaal 1520 euro aangekochte dienstencheques per persoon. Dit komt neer op een effectieve kostprijs van 7,20 euro per cheque, in plaats van 9 euro. Voor het aanslagjaar 2022 (inkomstenjaar 2021) is het maximumbedrag voor de belastingvermindering verhoogd naar 1530 euro per persoon, en voor het aanslagjaar 2023 (inkomstenjaar 2022) naar 1570 euro per persoon. Vanaf aanslagjaar 2024 (inkomstenjaar 2023) kan je zelfs een belastingvermindering krijgen van 20% op maximaal 1720 euro aangekochte dienstencheques per persoon. Het is wel belangrijk om te vermelden dat deze bedragen kunnen verschillen voor de regio's Brussel en Wallonië. Zo bedraagt het maximumbedrag in Brussel en Wallonië momenteel respectievelijk €2.250 en €2.280 per persoon per jaar. Het loont dus zeker de moeite om de fiscale voordelen van dienstencheques per gewest goed te bekijken en te vergelijken alvorens een keuze te maken. Jaarlijks stuurt Sodexo een fiscaal attest.

Easy Life to the rescue!

Nog extra instructies nodig bij het bestellen van dienstencheques of de overschrijving van je betaling? Contacteer
Dienstencheques Vlaanderen via de officiële website of stuur een e-mail naar je lokale Easy Life kantoor.

Vraag vrijblijvend poetshulp aan

Hoe werkt het?

  1. Vul vrijblijvend het formulier in en geef daarbij uw wensen aan.
  2. Wij gaan op zoek naar een passende huishoudhulp op basis van uw wensen en behoeften.
  3. Wij nemen contact met u op. Op werkdagen binnen 48 uur.

Klanten vertrouwen
op onze huishoudhulp

Dankzij Easy Life genieten al meer dan 30.000 gezinnen
van een stralend huis of een gladgestreken garderobe.

8,4/10Score op tevredenheid

Hebben goede service zowel voor het kuispersoneel als voor de opvolging.

goede service

Veel wisselende poetshulpen. Weinig info vanuit bureau. Nieuw poetshulp belt avond voordien dat ze eerste maal al niet komt. Geen enkel bericht van bureau.

Na wat problemen in het begin verloopt alles sinds een hele tijd goed.
Nu hebben mijn ouders met ,Senayit , een goede vriendelijke poetshulp.

In het begin was ik zeer tevreden over mijn poetshulp.
Echter nu dweilt ze niet grondig de vloer meer (de vlekken zijn nog op de grond) en de dingen verzetten doet ze ook niet echt.
De schabben die boven haar ogen zijn, reinigt ze ook niet.
Ik heb…

Niet alle dames hebben dezelfde methode van kuisen. Er is verschil in.

Tevreden over de opvolging en al zeker over Sara💜💜💜.

nog altijd heel tevreden

Meestal in orde

Communicatie is zeer slecht naar klant gericht en regeling van vervanging .

Lees 40721 beoordelingen